درست در همان روزی که شبکه وایمکس به طور تجاری در نیویورک راهاندازی شد محققان ارتباطات بیسیم نشان دادند که چگونه میتوان با استفاده از این شبکه در پارکینگها جای خالی پیدا کرد.
وایمکس نیوز - استادان و دانشجویان موسسه پلیتکنیک دانشگاه نیویورک و دانشگاه راتگرز در حضور بیش از 300 محقق که به مناسبت طرح بنیاد ملی علوم آمریکا به نام محیط جهانی نوآوریهای شبکهای (GENI) گرد آمده بودند این امکان را به صورت زنده به نمایش گذاشتند.هدف از طرح GENI تشویق تحقیق و آزمایش در حوزه شبکههای سیمی و بیسیم است.
در این نمایش یک روزه که در پارکینگهای بروکلین انجام گرفت محققان از شبکه وایمکس عمومی و موسسه پلیتکنیک دانشگاه نیویورک و هشت خودروی مجهز به حسگرهای فراصوتی ساخت راتگرز استفاده کردند.
وقتی که رانندگان با خودروی خود وارد خیابانهای مرکز بروکلین و حوزه تحت پوشش شبکه وایمکس میشدند حسگرهای خودرو دادهها را برای آنتنهای وایمکس میفرستادند.این آنتنها روی ساختمان دیبنر واقع در مرکز فناوری کلانشهری نصب بودند و اطلاعات دریافتی را برای رایانه سرویسدهنده دانشگاه راتگرز میفرستاندند تا به صورت به سرعت توسط نرمافزار پارکنت و بر اساس نقشه حاوی موقعیت پارکینگها پردازش شوند. در این نقشه پارکینگهای دارای جای خالی به رنگ سبز و پارکینگهای فاقد جای خالی به رنگ قرمز مشخص شده بودند.
به این ترتیب رانندگانی که خودروهایشان مجهز به چنین حسگرهایی باشد از قبل میتوانند تصمیمگیری کنند که وارد منطقهای پر ازدحام شوند یا خودرو را در دور دست پارک کنند و با اتوبوس خود را به مقصد برسانند.
هزینه سالانه راهبندانهای ایالات متحده حدود 78 میلیارد دلار برآورد شده است. طبق تحقیقی که در محله پارک اسلوب در بروکلین صورت گرفته است 45 درصد راهبندانها به خاطر جستجوی برای یافتن جای پارک است.این شاخص در محله سوهو 28 درصد بوده است.
کمیسیون فدرال ارتباطات ایالات متحده دو مجوز بهرهبرداری از کانالهای باند BWA به موسسه پلیتکنیک دانشگاه نیویورک اعطا کرده است تا شبکه عمومی وایمکس خود را برای اهداف مطالعاتی راهاندازی کند.